Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Hallintotieteen opetusta kehitetään opiskelijalähtöisesti OPS-työpajassa

Lisätty 26.03.2018

Hallintotieteen henkilökunta ja opiskelijaedustajat kokoontuivat 21.3.2018 pohtimaan yhdessä tapoja pääaineemme opetuksen kehittämiseksi. Tapaaminen oli osaltamme myös lähtölaukaus opetussuunnitelmatyölle, jota on tarkoitus aloitella kevään aikana niin opintosuunnan, tutkinto-ohjelman kuin koko tiedekunnan tasolla.

Ad Hoc Ry teetti viime syksynä opiskelijoille kehittämiskyselyn, jonka perusteella erityisesti maisteriopintojen sisältöjä ja ohjausta tulisi selkeyttää, sekä opiskelijoiden ryhmäytymistä ja orientoitumista maisteriopintoihin tehostaa. Myös hallintotieteen opetuksen selkeämpää teemoittelua ja "kehystämistä" on toivottu.

Palaute on otettu opintosuunnassa hyvin vastaan, ja erilaisista vaihtoehdoista on keskusteltu rakentavasti. Ratkaisuna haasteisiin on esitetty muun muassa hallintotieteen opetussisältöjen jaottelua selkeämpiin pääteemoihin. Temaattinen jako ei rajoittaisi opiskelijoiden opiskelumahdollisuuksia, mutta auttaisi jäsentämään oppimista, ja tukisi opintojen poluttumista opiskelijan oman kiinnostuksen mukaan.

Myös verkko-opetuksen lisääminen, sikäli kun se lisää eikä rajoita opiskelijoiden tapoja suorittaa kursseja, on mielestämme kannatettavaa. T3-yhteistyön osalta hallintotieteen opinnoissa voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi TTY:n tietojohtamisen, ja TAMK:n henkilöstöjohtamisen opetussisältöjä.

Ad Hoc pyrkii jatkossakin osallistumaan aktiivisesti opetuksen kehittämiseen, ja tuomaan esiin opiskelijoiden näkemyksiä.